FANDOM

"Fast food" w wykonaniu gwiazdonosa

3.2.Warszawa (PAP) - Nowe znaczenie terminowi "fast food" nadają wyniki badań nad amerykańskim kretem - gwiazdonosem. Poluje on na swoje ofiary i zjada je z maksymalną prędkością, na jaką pozwala mu jego układ nerwowy - czytamy w najnowszym "Nature".

Gwiazdonos (Condylura cristata), przedstawiciel kretów amerykańskich, żyje głównie na bagnach i moczarach. Ponieważ przebywa w ciemnościach, ma bardzo słaby wzrok, a otoczenie bada dotykiem.

Jego ryjek wieńczy organ dotyku - gwiazdowata tarczka. 22 przydatki okalające nos mają o wiele większą powierzchnię niż wrażliwy rejon "zwykłego" nosa. Czyni to tego kreta jednym z najdziwniej wyglądających ssaków.

Obserwacje wykazały, że gwiazdonos potrafi się błyskawicznie poruszać. Wykrywa i pochłania różne małe organizmy z prędkością tak ogromną, że nie jest w stanie zarejestrować tego ludzkie oko.

Kierowca samochodu potrzebuje około 650 milisekund (nieco ponad pół sekundy) na wciśnięcie hamulca po tym, jak zauważy, że światło zmienia się na czerwone. Połowę tego czasu zużywa żyjący w ciemnościach gwiazdonos na całą sekwencję czynności: znalezienie larwy owada lub nicienia, stwierdzenie "jadalności" i połknięcie jej.

"Większości drapieżnikom schwytanie ofiary zajmuje od minut po sekundy" - mówi prowadzący badania Kenneth C. Catania, biolog z Vanderbilt, obserwujący gwiazdonosa dzięki kamerze szybkoobrotowej.

Mierząc czas działań kreta naukowcy stwierdzili, że po dotknięciu jakiegoś fragmentu pokarmu potrzebował on średnio 230 milisekund (nieco więcej niż jedna piąta sekundy) aby stwierdzić, czy jest to rzecz jadalna i na jej połknięcie.

Catania odkrył też, że kret jest nie tylko szybkim łowcą, ale też że w ogóle porusza się bardzo prędko - tak, jak mu na to pozwala jego mózg i układ nerwowy.

Gdy gwiazdonos dotyka nowego obiektu, jego mózg w czasie około ośmiu milisekund określa, czy dana rzecz jest jadalna. Działając tak szybko, kret nieustannie się myli - zauważyli badacze. W serii prób, w których gwiazdonosom podano owady i nicienie, krety poruszały się w złych kierunkach i musiały gwałtownie zawracać. Zdarzało się tak raz na trzy próby.

Gwiazdonosy muszą więc działać na granicy prędkości, którą wyznacza szybkość pracy ich układu nerwowego, przetwarzającego informację dotykową - podejrzewają biolodzy.

Jeśli potwierdzą to kolejne obserwacje, wówczas badania tych niewielkich zwierząt wzbogacą wiedzę na temat ograniczeń mózgu w przetwarzaniu informacji i podejmowaniu decyzji - uważa Catania. (PAP)

zan/ reo/ krx/
Materiał z Serwisu Naukowo-Technicznego

Kret gwiazdonosy (uwaga, jest STRAASZNY - lukajcie na własną odpowiedzialność)

Nemesis pana G. w całej swojej krasie :)

Nos jak macki (UWAGA: może wydać się obrzydliwy!)

Więcej z Fandomu

Losowa wiki