Fandom

Shadowrun Wiki

Matryca

4119stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja4 Udostępnij

Nazwa tego hasła odnosi się do więcej niż jednego artykułu.

Matryca, znana też jako cyberprzestrzeń, jest internetem Szóstego Świata. Matryca to wirtualna rzeczywistość wizualizująca dane i przekazująca je z pomocą technologii ASIST wprost do mózgu użytkownika, podłączonego do niej za pomocą datajack'a. Matrycę zbudowano po tym jak w 2029 roku internet został zaatakowany przez Crash. Następnie, po ataku Crash 2.0 w roku 2064 została niemal całkowicie zastąpiona nową, bezprzewodową wersją. Matryca jest systemem krwionośnym dla telekomunikacji i przetwarzania danych a jej powstanie ogromnie wpłynęło na życie praktycznie każdego obywatela Szóstego Świata.

Matryca jest rajem dla osobników potrafiących wykorzystać na swój sposób - deckerów (po 2065 roku przemianowano ich na hackerów). Są to wysoko cenieni fachowcy, często pracujący jako programiści dla korporacji lub najemni shadowrunnerzy kradnący dane lub włamujący się do komputerów w innych celach.

Matrix jako Metafora Edytuj

Ponieważ wszystko w Matrycy jest wirtualną reprezentacją, wszystko jest też w jakimś sensie metaforą. Przykładowo programy atakujące deckera są ikonami wyposażonymi w miecze lub inną broń. Strumień danych może naprawdę wyglądać jak potok, strumień czy rzeka (zależnie od okoliczności). Co prawda Uniwersalna Specyfikacja Matrycy opracowana przez Fuchi podaje standardowy wygląd wszystkich ikon, to większość miejsc (hostów) używa swojego oprogramowania do zmiany wyglądu. Są firmy zajmujące się tylko tworzeniem dopasowanych do klienta ikon i wizualizacji.

Po Crash 2.0 Edytuj

Po Crash 2.0 przewodowa Matryca legła w gruzach. Zaprezentowano nowy standard bezprzewodowy. Transys Neuronet i Erika (później połączona z Novatech w NeoNET) były korporacjami tworzącymi i odpowiedzialnymi za nową Matrycę. Projekt zakładał stworzenie sieci rozproszonej, bez niepotrzebnych węzłów centralnych. Co prawda części starej Matrycy przetrwały, ale generalnie jej rolę przejęła nowa, bezprzewodowa Matryca 2.0.

Wraz z uwolnioną od kabli siecią nadszedł czas Rzeczywistości Ulepszonej (Augmented Reality), która łączy w sobie rzeczywistość wirtualną i prawdziwą. Obraz pierwszej jest nakładany na tą drugą z pomocą Commlink'u. Commlink to połączenie decku, komórki, credsticka i bezprzewodowego urządzenia dostępowego. Odbiera dane z Matrycy i przekazuje je nam (np. wyświetlając na okularach) informacje o obiektach na jakie patrzymy. Niemal każdy obiekt może zostać wyposażony w takie dodatkowe informacje za pomocą specjalnych metek radiowych zwanych RFID (Radio Frequency Identification).

Zobacz też Edytuj

poprzednie wpisy:

Szósty Świat to nie tylko realne miejsca. To także Matryca z "Shadowtalk" (Serwer: Shadowland.) , gdzie bohaterowie niezależni z podręczników opisują świat, jakiego nie znajdziesz w przewodnikach turystycznych.

Matryca jest światem alternatywnym - podłączony decker czuje się w necie równie realnie (szczególnie na serwerach UV Host, gdzie technologia simsense - od symulowanych zmysłów sprawia, że wszystko wydaje się autentyczne... Widzieliście film "Matrix"? ;) ), jak w prawdziwym.

MIEJSCA:Edytuj

Black Tower lub The Tower of Blood
deckerzy z Seattle nazywają tak czarno-czerwony zamek Renraku „Black Tower” (Czarna Wieżą) lub „The Tower of Blood” (Wieżą Krwi), uważając go za najtrudniejszy po Aztechnology.

Typy LODów:Edytuj

Kaskadowy LOD to zwyczajny LOD zaprogramowany tak, że jeśli podczas walki nie trafi w deckera, żąda od systemu większej mocy i zwiększa swój rating. Jeśli znowu nie trafi - kolejny raz podnosi swoją moc. Granica 'podbijania' LODu jest zawarta w stosownej tabelce i dla systemu Czerwobnego wynosi 100% oryginalnej wartości lub 4 - zależnie która z wartości jest większa.
psychotopowy czarny LOD to znowu odmiana zabezpieczeń ściągająca na deckera narkotyczne wizje, cyberfobię (wredne - decker ma wstręt do matrycy), chęć zdrady kolegów i wydanie ich i siebie w ręce atakowanej korporacji (LOD Judaszowy), czy po prostu wzbudzający tak przemożne uczucie miłości lub szacunku do korporacji, że decker MUSI zaprzestać wrogich działań .

party ic to po prostu zgraja LODu współdziałająca razem - ich siłą jest to, że atakują 'ze wszystkich stron', wadą zaś to, że system w którym działają musi dzielić uwagę na kilka słabych programów zamiast na jeden silny.

IC konstrukt to coś na kształt zlepionych kilku LODów wyglądających jak jedna ikona. Taki LOD jest niebezpieczny ponieważ decker nie spodziewa się, że może być zagrożony na kilka sposobów ...
Więcej o typach LODu

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej w Fandom

Losowa wiki